Knalrood

29 mei 2017

Voelt jouw huisstijl als een scheur in je blouse? Deze stappen gaan je helpen

Een tijdje geleden spraken we een gedreven onderneemster. Vol vuur vertelde ze over haar bedrijf en de mooie plannen die ze heeft voor de toekomst. Op een gegeven moment stokte ze en zei: “Ik moet jullie iets bekennen, ik ben helemaal uitgekeken op mijn huidige huisstijl, het voelt alsof ik rondloop met een scheur in mijn blouse.”

Herken jij dat oncomfortabele gevoel?

Een huisstijl die niet meer bij je past, geeft je een gevoel van schaamte, alsof je niet optimaal voor de dag komt met je bedrijf. Soms is de schaamte zo groot dat je niet meer zichtbaar wilt zijn met je bedrijf. Je stelt het uit om je nieuwsbrief te versturen of om berichten op Facebook te plaatsen. Als je in die situatie zit, weet je dat er iets moet veranderen.

hoe pak je het aan als je niet meer tevreden bent met je huisstijl?

De belangrijkste stap is om een pas op de plaats te doen. Vraag je af wat er niet meer klopt aan je huisstijl. Zo krijg je inzicht en ontdek je precies op welk vlak je huisstijl aangepast moet worden. Misschien kom je tot de conclusie dat er een kleine toevoeging nodig is om je huisstijl te professionaliseren. Of je komt erachter dat je bedrijf aan een hele nieuwe uitstraling toe is.

Plan binnenkort een moment in om serieus naar je huisstijl te kijken.

Gebruik daarbij onderstaande vragen, hiermee ontdek je op welk vlak je huisstijl verbeterd kan worden.

Past jouw huisstijl nog bij het niveau van je bedrijf?

Bedenk je eens hoe lang je huisstijl al mee gaat. De eerste huisstijl van je bedrijf gaat gemiddeld 3 jaar mee, en een daarop volgende ongeveer 5 jaar. In die tussentijd is er van alles veranderd in je bedrijf en in de maatschappij. Je bedrijf is gegroeid in expertise en professionaliteit. Laat dit aan de buitenwereld zien, door je huisstijl hierbij aan te sluiten. Anders blijf je met een been op het niveau van de starter staan, en dat is niet wat je wilt, toch?

“Past jouw huisstijl nog bij het niveau van je bedrijf?”

Past je huisstijl nog bij je klanten?

Weet jij wie je ideale klant is? Als je hem of haar voor ogen hebt, kun je bepalen wat bij deze persoon past. Wil je een bedrijf met 50 man personeel bereiken, dan heb je een ander ontwerp nodig, dan als je een zelfstandig ondernemer wilt aanspreken. Het kan zijn dat je in de afgelopen periode andere klanten bent gaan helpen. Let op dat je huisstijl blijft aansluiten bij jouw ideale klant. Dan begrijpen ze jou en worden ze aangetrokken door je boodschap.

Past je huisstijl nog bij je diensten?

Hoe is je aanbod veranderd sinds je startte met je huidige huisstijl? Grote kans dat het kennis en waarde niveau van je aanbod is gegroeid. Natuurlijk ben jij hiervan op de hoogte, maar hoe zien klanten dat? Is het terug te zien in je huisstijl of de uitstraling van je bedrijf? Het kan ook zijn dat je hele andere diensten aanbiedt, dan een paar jaar geleden. Als je dat onder dezelfde huisstijl doet, pas dan op voor miscommunicatie. Het liefste wil je dat je huisstijl en diensten matchen, zodat iedereen ze in een split second begrijpt.

Past je huisstijl nog bij jou als persoon?

Hoe comfortabel voel jij je bij je huisstijl? Ben je nog trots als je ernaar kijkt? Of voelt jouw huisstijl, net als bij de onderneemster die we spraken, als een afgedragen kledingstuk? Word je er onzeker van? Negeer dit gevoel niet, want je wil voorkomen dat je marketing en bedrijf stil komen te liggen. Kom in actie, verander en verbeter.

Nu zijn we benieuwd naar jou:

welk inzicht heb je opgedaan over je huidige huisstijl? En hoe zet je jouw inzicht om in actie? Laat je het weten in een reactie?

Wil je gelijk aan de slag met je huisstijl? Speciaal voor jou ontwikkelden we de GRATIS online training ‘Brainstorm met mij en word weer trots op je huisstijl’. Wil jij dit aanpakken en weer trots zijn op je huisstijl, klik hier om je op te geven voor de training.

Reacties

wil jij weer trots zijn op je huisstijl?

Schrijf je nu in en ontvang gratis tips, artikelen en vlogs die jou hierbij helpen.