Knalrood

29 maart 2017

Pas jij deze praktische foto-tips al toe in je huisstijl uitingen?

Sterke foto’s zijn onmisbaar in de huisstijl van iedere ondernemer. Via een foto krijgen jouw volgers en klanten gelijk een eerste indruk van wie jij bent. Dat schept een vertrouwensband en maakt mensen nieuwsgierig naar jouw bedrijf en diensten. Volop redenen om meer foto’s te gebruiken. Maar hoe zorg je ervoor dat je foto’s ook super sterk werken binnen je huisstijl? We geven je 5 tips.

01. Denk van te voren praktisch na over het doel van je foto’s

Wat wil je bereiken met je foto? Wat voor gevoel wil je dat je klanten krijgen als ze naar de foto’s kijken? Wat wil je vertellen met je foto? Waar ga je je foto’s gebruiken? Welk formaat hebben je foto’s nodig? Vooraf nadenken over je foto’s zorgt voor duurzame foto’s, die je een lange periode kan gebruiken en waarmee je meer klanten aanspreekt.

02. Kies een geschikte omgeving voor je foto’s

Kies een passende plek om je foto’s te maken. Je wilt natuurlijk een plek die past bij het doel van je foto, bij je ideale klant én aansluit bij je huisstijl. Soms is het ingewikkeld om de juiste omgeving te bepalen. Wat je kan inspireren is om een aantal voorbeeld foto’s te zoeken, via google of pinterest. Kijk eens naar je voorbeelden, wat spreekt je aan in de foto? En welke omgeving roept het effect op dat jij wil bereiken?

03. Houd rekening met ruimte voor tekst

Beelden zijn krachtig, en als je ze combineert met tekst worden ze nog veel sterker. Beeld en tekst combinaties zie je vaak terugkomen in je huisstijl-uitingen, denk bijvoorbeeld aan je Facebookheader of Facebookpost, in een brochure of op je website. Om tekst en beeld krachtig te laten werken, wil je een rustige plek in je foto, waar je de tekst kan plaatsen. Maak bijvoorbeeld een liggende foto met links of rechts een rustige achtergrond. Daar kun je tekst plaatsen. Sta jij zelf op de foto? Varieer met houdingen en positie. Sta met een open houding naar je klant en naar de plek waar je tekst plaatst. Zo maak je vanaf de foto contact met je klant en benadruk je de tekst.

“Wat wil je bereiken met jouw foto?”

04. Laat de kleuren in je foto’s aansluiten bij je huisstijl

Kijk goed naar je huisstijlkleuren voordat je aan de slag gaat met je foto’s. Je kunt iets van je huisstijlkleuren terug laten komen in de foto’s. Dit werkt het allerbeste als één of meerdere van je kleuren subtiel terugkomen in de foto. Bijvoorbeeld in de achtergrond, in een detail van je kleding of in één van de relevante voorwerpen op de foto. Speel hier eens mee en ontdek wat bij jou past.

05. Houd je foto’s in één lijn

Zo vergroot jij de herkenbaarheid van je bedrijf. Als je naar al je foto’s bij elkaar kijkt, wil je het gevoel krijgen dat ze familie van elkaar zijn. Maar hoe bereik je die eenheid in je fotografie? Belangrijk is om te letten op de kleuruitstraling van je foto’s. Zorg ervoor dat al je foto’s hetzelfde soort licht hebben. Ze kunnen een hele lichte heldere uitstraling hebben, diepe tinten hebben of je kunt werken met zwart wit fotografie. Kies consequent voor één uitstraling, dat maakt je bedrijf met elke foto die je gebruikt meer herkenbaar.

Weer helemaal blij met je foto’s, maar twijfel je of je huisstijl nog bij je past? Je ontdekt wat de juiste stap voor jou is via de (gratis) huisstijlscan. Vraag gelijk jouw scan aan.

Reacties (125)

Wil jij ook een fantastische huisstijl?

Schrijf je nu in en ontvang het gratis mini magazine met tips voor je huisstijl.