Knalrood

24 april 2017

Meer effect met je Facebook posts? Zet je huisstijl optimaal in!

Stel je voor: je hebt een nieuwe huisstijl laten maken, je bent weer trots op de uitstraling van je bedrijf. Maar hoe nu verder? De allerbelangrijkste volgende stap is om je huisstijl door te voeren in alle dragers of media waar jij met je bedrijf actief bent. Denk bijvoorbeeld aan je website, brochures of flyers die je uitdeelt. En vergeet ook je sociale media kanalen niet. Bijvoorbeeld Facebook, één van de belangrijkste social media kanalen voor ondernemers.

 

Er is een misverstand dat we vaak horen over Facebook

“Facebook is vluchtig, het gaat om snelheid, mijn huisstijl is daar als ondernemer niet zo belangrijk. Het is belangrijker dat ik veel aanwezig ben en dingen post, dan dat ik mijn huisstijl laat zien.”

Natuurlijk is het belangrijk om actief en aanwezig te zijn op Facebook, maar onderschat de kracht van je huisstijl niet.

Het doel van veel ondernemers is om via Facebook mensen te triggeren naar hun website te gaan. Zodat ze zich inschrijven op de mailinglijst en zo met deze mensen in contact kunnen blijven.

Wat gebeurd er als je Facebookposts en je website niet met elkaar matchen?

Misschien raad je het al, je volger is verward, kijkt een paar seconden rond op je site en klikt weg. De stijl die je Facebookpost oproept is niet terug te zien op de website, het zijn twee verschillende werelden. De bezoeker voelt zich verdwaalt en haakt af.

Juist daarom is het van belang om consequent dezelfde stijl te gebruiken in alle uitingen die je bedrijf uitgaan.

En ook op Facebook je huisstijl de volle aandacht te geven. Dat vergroot je herkenbaarheid. Alle content die jij creëert ziet eruit als familie van elkaar. Zodra iemand één van je uitingen ziet, herkennen ze jouw bedrijf en herinneren ze zich jou en wat jij voor hen kan betekenen.

“Waaraan word jij herkend op Facebook?”

Zo vergroot je concreet je herkenbaarheid

Op Facebook zijn er een aantal items die jouw herkenbaarheid enorm kunnen vergroten.

1. De omslagfoto van je bedrijfspagina

Dit is de eerste plek waar je volgers binnenkomen, als ze jouw bedrijfspagina liken.

Zorg dat je omslagfoto een rustige uitstraling heeft. Laat jezelf zien op de foto, zet je logo erop, en het liefste ook de pay-off, of marketingboodschap van je bedrijf. Zorg dat de omslagfoto jouw huisstijl uitademt, de kleuren en lettertypen komen overeen met je huisstijl. Werk je met (besloten) Facebook groepen? Ook daar kun je een omslagfoto aan de top plaatsen. Zo krijgen je volgers en klanten een vertrouwd gevoel, en herkennen ze jou.

2. Je profielfoto

Op je bedrijfspagina heb je ook een profielfoto, zet hier een duidelijke foto van jezelf in, waar je met een open blik de lens in kijkt. Zo maak je gelijk contact. Een andere goede oplossing is om je bedrijfslogo als profielfoto in te zetten.

3. Je Facebook posts

Een van de krachtigste middelen om je huisstijl in te laten spreken. En gelijk ook het punt waar de meeste ondernemers in de valkuil trappen. Consequentie is hier het allerbelangrijkste. Zorg ervoor dat je posts elke keer dezelfde stijl hebben. Facebook laat namelijk lang niet alle berichten die jij post zien op de tijdlijn van je volgers. Hoe graag je het ook zou willen, lang niet al je volgers zien je berichten.

Wissel je regelmatig van kleur en lettertype in je posts? Dan roept dit verwarring op bij je volgers, ze linken jouw bericht niet aan jouw bedrijf, een gemiste kans. Zorg dus voor dezelfde kleuren en lettertypen in je post en plaats daarnaast altijd je logo, of de url van je site op de post. Zo blijf je herkenbaar, ook als mensen je berichten delen.

4. Video’s en vlogs

Je hebt het vast wel gemerkt, video is booming op Facebook. Facebook laat bewegend beeld veel meer zien op de tijdlijn van je volgers. Vandaar dat veel ondernemers bewegend beeld, video’s of vlogs maken. Als je net start met video is het heel begrijpelijk dat je vergeet om je huisstijl ook hierin door te voeren. Toch kun je met een aantal kleine aanvullingen je video stukken herkenbaarder maken. Zo zorg je ervoor dat kijkers, jou gelijk koppelen aan je bedrijf. Zodra ze jou zien, denken ze aan je bedrijf. Voeg in één van de hoeken van je video altijd je logo toe, en maak een intro met de kleuren, lettertypen en vormen die in jouw huisstijl terugkomen.

Plaats jij weinig op Facebook, omdat je niet meer trots bent op je huisstijl? En wil je dat veranderen? De workshop ‘Opvallende Huisstijl, Opvallend Veel Klanten’ is echt iets voor jou, in 1 dag ga je actief en creatief aan de slag en zet je de eerste stap naar je nieuwe of verbeterde huisstijl. Meld je gelijk aan, of lees verder.

Reacties

Wil jij ook een fantastische huisstijl?

Schrijf je nu in en ontvang het gratis mini magazine met tips voor je huisstijl.