Knalrood

16 augustus 2017

10 huisstijl do’s en don’ts

Wauw, Knalrood bestaat 10 jaar! 10 jaar ondernemen, wat is dat snel gegaan, en wat is er tegelijkertijd ook veel gebeurd. Uitdagingen en successen wisselden zich af en als we terug kijken op die 10 jaar, delen we graag 10 huisstijl do’s en don’ts met jou.

Huisstijl – Do’s

1. Zorg dat alles wat je bedrijf uit gaat in 1 lijn is.

Met een rood hoofd vol zweetdruppels stonden Miranda en ik 3 dagen na ons afstuderen in de zeefdrukruimte van de kunstacademie. Enthousiast drukten we ons eerste briefpapier en de visitekaartjes van de huisstijl. Als we één belangrijke tip aan je mogen meegeven is het wel: zorg dat alles wat je bedrijf uit gaat één vaste stijl heeft. Gebruik altijd dezelfde kleuren en lettertypes. Dat maakt jouw bedrijf herkenbaar. Je klanten en volgers zien gelijk dat de uitingen die jij deelt bij jou vandaan komen, ze herkennen jou, dat maakt je betrouwbaar.

2. Onderzoek eerst

Een huisstijl zonder onderzoek ziet er mooi uit, maar op de lange termijn wil je iets meer dan alleen mooi. Je wil dat je huisstijl jou en de waarden van je bedrijf weerspiegelt. Dat klanten zich door je huisstijl aangesproken voelen. Als dat je lukt heb je ook een duurzame huisstijl, eentje die langer meegaat en je eigenheid laat zien in de markt. Daarvoor is onderzoek voorafgaand aan je huisstijl nodig. Wat speelt er in jouw markt? Waarom doe je wat jij doet? Wat maakt jouw bedrijf uniek en eigen? Als je deze elementen achterhaalt en door vertaalt in je huisstijl, heb je een huisstijl vol kracht.

3. Blijf mee ontwikkelen

In het leven veranderen dingen, je maakt een ontwikkeling door, je leert en groeit. Zo ook je bedrijf en huisstijl. Zie je huisstijl als een organisch gegeven. Je hebt een bepaalde basis (je logo, kleuren, lettertypes en beeldtaal) en naarmate je bedrijf groeit en verandert, is het noodzakelijk om je huisstijl mee te laten groeien. Zo voorkom je miscommunicatie en een gat tussen jou en je klanten.

4. Investeer je geld in groei

Als je net start met je bedrijf doe je zoveel mogelijk dingen zelf, heel begrijpelijk, dat bespaart geld. Na enige tijd is het slim om te kijken welke groeistappen je kan zetten en welke taken je kan uitbesteden. Tsja, en dan moet je investeren. Regelmatig is dat spannend, maar bij Knalrood heeft het altijd goed uitgepakt. Toen we voor het eerst een studio ruimte huurden, 8 jaar geleden, verdubbelde binnen no time het aantal opdrachten. En ook van het inhuren van een fotograaf en een webbouwer hebben we nooit spijt gehad. Je geld investeren in andere ondernemers die jou laten groeien is een slimme zet.

5. Laat je plezier zien

Dit is een les die we de laatste jaren in de praktijk hebben ervaren. Hoe meer je laat zien dat je plezier hebt in je werk, hoe aantrekkelijker je bent voor klanten. Leg maar vast wat je elke dag aan het doen bent, geef je klanten en volgers een kijkje achter de schermen. Daarmee inspireer je hen en ze leren je gelijk iets beter kennen.

Huisstijl – Don’ts

6. Een huisstijl ontwikkelen die alleen jij mooi vindt

Regelmatig vragen ondernemers aan ons of we hun huisstijl mooi vinden. Natuurlijk is het belangrijk dat je jouw huisstijl mooi vindt, je wilt er immers trots op zijn. Maar vergeet vooral de andere belangrijke aspecten voor je huisstijl niet. Zoals of je huisstijl jouw klanten aanspreekt, of het past bij je vakgebied en of je huisstijl uitdraagt waar je bedrijf voor staat.

7. Je oude huisstijl houden terwijl je bedrijf is veranderd

Au! Deze huisstijl les herinneren Miranda en ik ons nog goed. Een aantal jaar geleden maakten we een switch. In plaats van organisaties uit de culturele en non-profit sector gingen we ondernemers helpen. We deden er alles aan om hen als klant te krijgen, maar het lukte niet. Wat bleek? Ondernemers werden helemaal niet getriggerd door onze oude huisstijl. Wat een eye-opener, we pasten de huisstijl aan en ondernemers kwamen op ons af.

“Welke huisstijl do of don't heb jij meegemaakt?”

8. Je op iedereen richten

Het is een gevaar om te denken dat je met jouw huisstijl iedereen wil aanspreken. Iedereen is zoveel mensen en oneindig veel smaken. Zodra je dat wil bereiken met je huisstijl, spreek je niemand aan. Je huisstijl wordt te algemeen. Daarom raden we je aan te kiezen voor een ideale klant of een doelgroep, en daar je huisstijl op te richten.

9. Doorlopen met een huisstijl waar jij je voor schaamt

Heb jij wel eens gezegd dat je je visitekaartjes was vergeten, terwijl je ze eigenlijk in je tas had? Grote kans dat jij uit je huisstijl bent gegroeid. Je huisstijl past niet langer bij jou en je bedrijf en je schaamt je ervoor. Het begint meestal klein door geen visitekaartjes meer uit te delen, maar voor je het weet stuur je geen nieuwsbrief, plaats je niks meer op social media en is je bedrijf onzichtbaar voor klanten. Blijf niet te lang doorlopen als je je schaamt huisstijl.

10. Laat je niet enkel leiden door de techniek

In 10 jaar heeft de techniek een geweldige groei gemaakt. In 2007 bestonden er amper websites waar je gratis hoogwaardige afbeeldingen kon vinden. En ook online software waarmee je zelf visuals voor je bedrijf creëert waren onbekend. Net als veel ondernemers vinden we het handige ontdekkingen. Met al deze techniek is het nog belangrijker om jouw unieke talenten, bijzonder- en eigenaardigheden als bedrijf te laten zien. Nu iedere ondernemer toegang heeft tot deze gratis bronnen, het is aan jou om ze met wat moed en originaliteit, zo in te zetten dat je uniek voor de dag komt. En dat maakt je geweldig interessant voor klanten, let maar op.

Nu zijn we benieuwd naar jou. Welke huisstijltip spreekt jou het meest aan? Deel het hieronder met ons in een reactie.

Reacties

wil jij ook een fantastische huisstijl?

Schrijf je nu in en ontvang het gratis mini magazine met tips voor je huisstijl.